mandag den 30. oktober 2017

14 dage i Kipili

14 dage i Kipili
De sidste to uger har jeg været i Kipili, hvor jeg har været med til at renovere og male et kontor for et sundhedsprojekt. Det har været to uger hvor temperaturen har ligger på omkring de 30 grader, og dermed meget varmt at arbejde. Jeg har arbejdet sammen med to lokale, hvilket har været meget hyggeligt. Vi har arbejdet fra morgenen af indtil frokost og igen senere på eftermiddagen hvor temperaturen har været lavest.

Men at male i omkring 30 graders varme er meget varmt, det er svært at vende sig til den konstante varme, og ens krop har brug for ekstremt meget vand i løbet af sådan en dag.
Et hus der også skulle males

De enkelte pauser der har været udover vores frokost pause, har været når vi enten skulle drikke vand, eller har manglet malertape. Det at mangle malertape samtidig med at man er i en lille by som Kipili er, medfører et problem. Kipili er en by på 1.500 indbyggere og ikke rigtig så mange steder at handle. Man bliver altså nødt til at køre til nærmeste lidt større by, for at skaffe malertape.

Men at bo i en by som Kipili, minder meget om samfundet i den by som jeg bor tæt ved. Alle kender nærmest alle og det er hyggeligt at være tilbage i noget kendt.

Jeg har også hygget mig meget med de andre volontører som er her i Kipili. Deres arbejdsdag er fyldt med en form for børnehaveklasse om formiddagen og en masse engelsk undervisning om eftermiddagen, samt hygge med børnene i byen, og så gå til kor. Det at gå til kor medfører at man så også ofte synger med i kirken. Denne del har jeg dog ikke taget med i mit program i de 14 dage.

At være i Kipili betyder også at man har adgang til en dejlig strand et stykke væk fra byen. Det er et sted hvor vi har været ude og bade og slappe af, som giver en ny energi.
Solnedgang ved Lodgen

Den største forskel på Kipili og Sumbawanga må være hvor træt man egentlig er i Kipili. Selvom at man sover mere her i Kipili, så er du stadigvæk mere træt. Dette skyldes den konstante varme som udmatter en.

I lørdags kom der om formiddagen tre fiskebåde der var fyldte med fisk. Der var så mange fisk at næsten hele byen kom ned til havnen for at købe fisk. Det var vildt at se så mange fisk og folk samlet på et sted. Det viser også hvor meget de her folk er afhængige af hinanden og at de er afhængige af at fange fisk.
Den sidste weekend jeg var i Kipili, var sammen med alle volontørerne, hvor vi bl.a. var ude på en øde ø for at sove og hygge. Det var en hyggelig tur hvor vi sejlede med nogle lokale frem og tilbage.
Maden vi fik ude på den øde ø


Alt i alt har det været 14 hyggelige dage, men lidt hårdt arbejde. Men samtidig også fedt at prøve at leve i et mindre samfund, hvor alle forholdene er en del mere primitive. Det har været dejligt at prøve at leve på en anderledes måde end som man gør i Danmark. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar